sunnuntai 25. elokuuta 2013

Jawbone UP

Mä olen nyt melkein kaksi viikkoa käyttänyt Jawbonea ja aika hyvin tutustunut eri toimintoihin. Rannekkeen lisäksi tarvitsee appsin josta kaikkea voi seurata. Appsin voi ladata App Storesta tai Google playsta. Aluksi appsiin syötetään perustiedot (ikä, sukupuoli, paino, pituus jne.) jonka jälkeen ranneke vain käteen ja elellään ihan normaalisti. Mua ranneke ei tähän asti ole haitannut missään tilanteessa ei edes nukkuessa tai treeneissä. 



Eri toimitoja rannekeessa on monia ja jos haluaa vaihtaa eri toimintoon se tapahtuu kätevästi painamalla tota päädyssä olevaa hopeista painiketta. Painiketta painetaan eri tavoilla eri toimintojen aktivoimiseen. Ensin oli vähän ärsyttävää kun piti aina ohjeista tarkistaa miten jokin toiminto aktivoitiinkaan, mutta onneksi ne oppii nopeasti ulkoa.

Appsin perusnäkymä näyttää tältä:


Uni ja askeltavoitteet voi itse asentaa mihin haluaa, suositeltu askelmäärä päivässä on 10 000, mutta mä olen laittanut itselleni näin aluksi 7 000 ja yritän korottaa sen myöhemmin. Huomasin heti ekana päivänä miten vaikea toi kymmpitonni mulle olisi, kun kuitenkin koneen äärellä pitää istua se 8 tuntia päivässä + työmatkat. 

Unimoodi


Uniseuranta on mun mielestä yksi parhaista toiminnoista ja tästä näkee helposti miten paljon on syvää- ja kevyttä unta sekä jos on heräillyt yöllä. Rannekkeeseen voi halutessaan asentaa herätyksen ja ranneke herättää tärisemällä. Herätys sammutetaan painamalla nappia ja torkuttaa ei voi, siksi mulla onkin kännykässä myös herätys 10-15 minuttia myöhemmin. Tosta näkeekin hyvin miten mä olen nukahtanut herätyksen jälkeen ja herännyt sitten oikeesti vasta kännykkän hälytykseen :D

Aktiivisuusnäkymä


Tästä näkee helposti koko päivän aktiivisuuden sekä milloin on tullut eniten askeleita. Tässä näkyy myös treenit jos niitä on seurannut. Jälkeenpäin appsin kautta voi määrittää mitä liikuntaa on harrastanut sekä miten rankka treeni on ollut, jolloin poltetuista kaloreista saa tarkemman lukeman. Mä olen käyttänyt treeniseurantaa lenkeillä ja salilla. Lenkillä kilometrimäärä heitti Sports Trackerin kanssa parilla sadalla metrillä, en sitten tiedä kumpi on tarkempi, mutta ero ei kuitenkaan ollut suuri. 

Näitä toimintoja on käyttänyt eniten mutta onhan siinä muutakin kuten power nap toiminto, syömisten seuranta ja muutama muu. Lisää voi lukea Jawbonen nettisivuilta

Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ostokseen ja on ollut tosi jännää seurata unta ja nähdä miten liikkuu. Vielä kun menee pari viikkoa voi jo varmasti vähän analysoida miten liikunta ja muut tekijät vaikuttavat esim. uneen tai päinvastoin. Onko siellä ketään joka myös omistaa kyseisen rannekkeen? :)

6 kommenttia:

  1. Wow! Aika mielenkiintoinen laite. Pitääkin ottaa selvää enemmän..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutustu ihmeessä, itse oon tykännyt tosi paljon, vaikka aluksi epäilinkin vähän että toimiiko toi ollenkaan :D

      Poista
  2. Noi on ihan vekkuleita vempeleitä, itselläni on vastaava "Fitbit" joka kanssa sisältää palttiarallaa samoja ominaisuuksia kuin toikin. :)

    Ikävä kyllä oma alkuinnostukseni laantui joku 6kk jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti mulla kestäisi innostus vähän pidempään :D Ei noi ihan ilmasiakaan ole

      Poista
  3. Vastaukset
    1. On joo, nykyään löytyy kyllä kaikenmaailman siistejä juttuja :D

      Poista